بازگشت به مقالات

اشتراک گذاری پست

ارسال شده توسط: تیک طب Tickteb دسته‌بندی: پرستاری, مقالات دیدگاه: 0 دیدگاه

پرستار در منزل و مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت

پرستار در منزل و مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت

مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت از اهمیت بالایی برخوردار است و استفاده از خدمات پرستار در منزل منجر به کاهش عوارض ناشی از این بیماری می‌شود. بیماری دیابت به توجه و مراقبت زیادی نیاز دارد و در صورتی که مراقبت و درمان مناسب، به کار گرفته نشود، برای فرد مبتلا به آن عوارض غیرقابل جبرانی به همراه خواهد داشت.

به همین دلیل مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت و کنترل میزان قندخون آنها بسیار مهم است. در واقع دیابت یک بیماری پیچیده و خطرناک است، به خصوص اگر فرد در سنین بالا به آن مبتلا شود. بی‌توجهی به علائم این بیماری و عدم کنترل آن، سبب ناتوانی‌های جسمی و روانی می‌شود. در مواردی نیز این بیماری می‌تواند منجر به مرگ زودرس شود.

علاوه بر مواردی که ذکر شد، بیماری دیابت می‌تواند در افراد مسن مبتلا به این بیماری، خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند سکته مغزی، بیماری‌های قلبی عروقی و فشارخون را افزایش دهد. به همین دلیل است که استفاده خدمات پرستار در منزل به منظور مدیریت این بیماری یک ضرورت محسوب می‌شود.

در مقاله پیش رو قصد داریم تا نقش پرستار در منزل برای مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت را مورد ارزیابی قرار دهیم و تاثیر این افراد بر کنترل بیماری دیابت را بررسی کنیم.

نقش پرستار در منزل در مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت چیست؟

در بیماری دیابت، حفظ قندخون در محدوده قابل قبول از اهمیت بالایی برخوردار است. چنانچه قندخون بیماران مبتلا به دیابت از حد استاندارد تجاوز کند، عوارض جسمی قابل‌توجهی سلامتی بیماران را تهدید خواهد کرد. مراقبت و توجه به پاها و دست‌های بیماران مبتلا به دیابت بسیار حائز اهمیت است.

مراقبت‌های پرستار از بیمار به کاهش عوارض جانبی ناشی از بیماری دیابت کمک می‌کند. برخی از وظایفی که پرستار در منزل به منظور مراقبت از بیمار مبتلا به دیابت برعهده دارد، شامل موارد زیر می‌شود:

تغذیه بیمار دیابتی

توانایی بیماران دیابتی به خصوص افراد سالمند، برای نگه‌داشتن سطح قندخون در حالت طبیعی، تا حد زیادی به رژیم غذایی مصرفی آنها بستگی دارد. به طور کلی پرستاران در منزل در مورد برنامه غذایی بیمار تصمیم گیر‌ی می‌کنند.

این افراد برنامه غذایی متناسب با نیازهای بیماران دیابتی طراحی می‌کنند. این کار معمولاً با مشورت بیمار دیابتی صورت می‌گیرد و برنامه‌ریزی غذایی با توجه به غذاهای موردعلاقه بیمار طراحی می‌شوند.

از دیگر نکاتی که پرستار  باید بدان توجه داشته باشد، حجم غذایی است که بیمار مبتلا به دیابت مصرف می‌کند. اهداف اصلی رژیم غذایی برای سالمندان این است که این افراد به وزن متعادلی دست پیدا کنند. در ضمن پرستاران باید میزان چربی و کلسترول مصرفی بیماران را کنترل کنند و محدودیت هایی غذایی لازم را برای این افراد در نظر بگیرند.

نظارت بر قندخون

یکی از اساسی‌ترین وظایف پرستار در منزل این است که در بازه‌های زمانی مشخص، میزان قندخون بیماران را چک کند. رژیم غذایی و داروهای بیمار مبتلا به دیابت، باید بر اساس قندخون او تجویز شود. در افراد مبتلا به دیابت که قندخون فقط از طریق رژیم غذایی و ورزش کنترل می‌شود، سطح قندخون تنها چندبار در هفته چک می‌شود. اما در صورتی که دیابت در فرد از طریق تزریق انسولین کنترل می‌شود، سطح قندخون باید ۲ تا ۴ بار در روز چک شود.

نظارت بر داروهای بیماران مبتلا به دیابت

پرستار در منزل با توجه به دانش و مهارتی که در زمینه مراقبت از بیماران دیابتی دارد، در صورت لزوم داروهای لازم را به بیمار بدهد. به طور مثال چنانچه قندخون افراد مبتلا به دیابت با افزایش قابل‌توجهی همراه باشد یا کاهش قابل‌توجه داشته باشد، پرستار دارویی به بیمار می‌دهد تا قندخون را به حالت طبیعی بازگرداند. این داروها می‌تواند شامل انسولین یا سایر داروهای طراحی‌شده برای کاهش یا افزایش سطح قندخون باشند.

تاثیر مراقبت پرستار در منزل از بیماران مبتلا به دیابت

پرستار در منزل برای بیمار دیابتیعدم مراقبت صحیح از بیماران مبتلا به دیابت می‌تواند منجر به بروز عوارض ناخوشایند این بیماری شود. ناتوانی جسمی و تضعیف روحیه از جمله عوارض بیماری دیابت است که مواردی نیز عدم توجه به این بیماری در می‌تواند منجر به مرگ زودرس شود.

خطای دارویی یکی از متداول‌ترین اشتباهات پرستاران در برخورد با بیماران مبتلا به دیابت است. به طور مثال امکان این وجود دارد که پرستار به دلیل مشکل بیمار در بلع مواد غذایی، شربت کربورهیدرات به او بدهد. این امر سبب می‌شود که قندخون بیمار به طور ناخواسته افزایش یابد. لذا مراقبت پرستار در منزل از بیمار مبتلا به دیابت بسیار مهم است و در صورتی که این بیماری به خوبی کنترل نشود، می‌تواند منجر به قطع عضو نیز شود.

در نهایت باید بگوییم که بیماران مبتلا به دیابت باید به موضوعات مختلفی توجه داشته باشند. توجه به مصرف دارو به خصوص انسولین در زمان مقرر، رژیم غذایی مناسب، ورزش و سایر فعالیت ها، در بیماران مبتلا به دیابت بسیار حائز اهمیت است.

لذا استفاده از خدمات پرستار در منزل برای برنامه‌ریزی در خصوص مواردی که ذکر شد، اثربخش است. علاوه بر این استفاده از چنین خدماتی و به سلامت و بهبود کیفیت زندگی بیمار مبتلا به دیابت کمک می‌کند و در تقویت روحیه او نقش بسزایی دارد.

بیشتر بخوانید : اهمیت پرستار در منزل در نگهداری از بیماران مبتلا به سرطان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به مقالات