بازگشت به مقالات

اشتراک گذاری پست

ارسال شده توسط: تیک طب Tickteb دسته‌بندی: پرستاری, مقالات دیدگاه: 0 دیدگاه

اهمیت پرستار در منزل جهت توانبخشی سالمندان

اهمیت پرستار در منزل جهت توانبخشی سالمندان

توانبخشی سالمندان در منزل از جمله خدماتی است که توسط پرستار در منزل ارائه می‌شود. بسیار پیش می‌آید که افراد سالمند به دلیل افتادن، سقوط و مواردی از این قبیل نیازمند مراقبت‌های توانبخشی خواهند شد. در چنین مواقعی افراد سالمند به دلیل کهولت سن و ضعف در عضلات بخش‌های مختلف بدن نمی‌توانند مراقبت‌های لازم را از خود به عمل آورند.

در اینجاست که نیاز به پرستار در منزل برای مراقبت از افراد سالمند احساس می‌شود. تقاضا برای پرستاران توانبخشی در سراسر دنیا در حال افزایش است. علت این امر نیز نقش مهم این افراد در بهبودی بیماران و سالمندان است.

در مقاله پیش رو قصد داریم تا در مورد وظایفی که پرستاران در منزل برای توانبخشی سالمندان بر عهده دارند، اطلاعات مفیدی را اختیار شما قرار دهیم. همچنین تاثیر خدمات پرستاران توانبخشی بر این افراد را بررسی خواهیم کرد.

چه افرادی به توانبخشی نیاز دارند؟

همانطور که مطرح شد، آسیب به بدن در اثر عوامل مختلف در سنین بالا می‌تواند بسیار خطرناک باشد. به همین دلیل لازم است که افراد از خدمات پرستاری برای توانبخشی استفاده کنند. چنین خدماتی برای افرادی که به آسیب‌های ورزشی دچار شده‌اند، نیز توصیه می‌شود.

از طرفی سکته‌های مغزی که منجر به آسیب به بخش‌های مختلفی از بدن می‌شود و بیماری‌های مزمنی مانند آرتریت روماتوئید نیز ممکن است که به خدمات توانبخشی پرستار در منزل نیاز داشته باشند.

پرستاران توانبخشی سالمندان چه تاثیری بر سلامت سالمند دارند؟

پرستار در منزل برای کمک به توانبخشی بیماران وظایف متعددی را برعهده دارند. این افراد مراقبت‌های لازم از بیماران یا سالمندان را به عمل می‌آورند. همچنین پرستاران به سالمندان در انجام فعالیت‌های روزانه مانند غذا خوردن، حرکت کردن و مواردی از این قبیل کمک می‌کنند.

یک پرستار توانبخشی به افراد آسیب‌دیده کمک می‌کند تا مراقبت‌های لازم از پوست به منظور جلوگیری از خراب شدن آن را انجام دهند. از طرفی با بررسی مفاصل، از درست قرار گرفتن استخوان‌ها در محل مفاصل اطمینان حاصل می‌کنند. بنابراین از این طریق از بروز آسیب‌های بیشتر به مفصل پیشگیری خواهند کرد.

همچنین پرستار در منزل با به حرکت درآوردن مفاصل مختلف، از بی‌تحرک شدن آن‌ها پیشگیری می‌کند. آسیب‌هایی که نیاز به مراقبت‌های توانبخشی دارند، ممکن است که باعث تغییراتی در عملکرد تنفسی دستگاه تنفس، تغییراتی در دستگاه گوارش بخصوص روده‌ها و همچنین بروز آسیب‌هایی به مثانه شود.

پرستاران توانبخشی با توجه به مهارت‌هایی که در این زمینه کسب کرده‌اند، به بیمار یا سالمند کمک می‌کنند تا در چنین شرایطی وضعیت جسمی خود را کنترل کنند و از بروز عوارض بیشتر جلوگیری شود.

اهمیت پرستاران توانبخشی چیست؟

فعالیت‌ها و مراقبت‌های پرستار در منزل برای توانبخشی سالمندان با هدف کمک به بیماران و سالمندان برای حفظ عملکرد آن‌ها است. بسیاری از افرادی که به آسیب‌های دائمی دچار هستند و به نوعی ناتوان به حساب می‌آیند، باید بتوانند خود را با شرایط جدید وفق دهند.

پرستار در منزل به سالمندان کمک می‌کند تا هم از نظر جسمی و هم از نظر عاطفی با بیماری خود مواجه شوند. این افراد باید تغییرات لازم را در سبک زندگی خود انجام دهند تا با شرایط جدید سازگار شوند. پرستاران در منزل به سالمندان مهارت‌های جدید و لازم را برای مراقبت از خود را می‌آموزند تا سالمندان این مهارت‌ها را به کار گیرند.

علاوه بر مواردی که ذکر شد، پرستاران در منزل خدماتی همچون تزریقات در منزل و نگهداری از سالمند را ارائه می‌دهند. همچنین به سالمندان در حفظ روحیه و سلامت روان آنها کمک می‌کنند.

توانبخشی سالمندان در منزل چگونه انجام می‌شود؟

پرستار سالمندتوانبخشی سالمندان خود از چند بخش مختلف تشکیل‌شده است که شامل مواردی همچون برنامه‌های فیزیوتراپی، کاردرمانی و گفتاردرمانی است. همچنین بسته به نیاز سالمند، گزینه‌های درمانی ممکن است که شامل ورزش‌های درمانی و سایر روش‌ها نیز باشد.

درمان‌های دستی نیز شامل انواع تکنیک‌های مفید برای رفع درد و اختلال در عملکرد استخوان و ماهیچه هاست. ورزش‌درمانی نیز شامل برنامه‌هایی با استفاده از تجهیزات توانبخشی پیشرفته است که این امر در منزل صورت نمی‌گیرد.

برخی از اقداماتی که توسط پرستار در منزل برای توانبخشی سالمندان صورت می‌گیرد، عبارت است از کشش مکانیکی که برای رفع فشار وارد شده به کمر یا گردن صورت می‌گیرد. پرستاران با انجام حرکات کششی با فشار آوردن به ستون فقرات، به کاهش تنش روی ستون فقرات کمک می‌کنند.

خدمات گفتاردرمانی نیز از دیگر برنامه‌های درمانی است که می‌تواند توسط پرستاران در منزل ارائه شود. فیزیوتراپی یک برنامه درمانی است که به سالمندان در بهبود تحرک، کنترل درد و بهبودی عوارض ناشی از جراحی یا آسیب کمک می‌کند.

همچنین این امر برای افرادی که از بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته مغزی، پارکینسون، درد مزمن، ضعف و دیگر مواردی از این قبیل رنج می‌برند، می‌تواند بسیار مفید واقع شود. فیزیوتراپی در منزل به کمک پرستار در منزل و با مشارکت با خانواده بیمار صورت می‌گیرد.

آسیب‌های بسیاری به کمک فیزیوتراپی برطرف می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به کاهش سردرد، کاهش صدمات و دردهای شانه، کاهش آسیب‌های ناشی از دیسک شکسته و درد ناشی از سیاتیک اشاره کرد. همچنین فیزیوتراپی به کاهش درد مربوط به ماهیچه‌ها کمک می‌کند و در نهایت منجر به کاهش ضعف‌های عضلانی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به مقالات