بازگشت به مقالات

اشتراک گذاری پست

ارسال شده توسط: تیک طب Tickteb دسته‌بندی: پرستاری, مقالات دیدگاه: 0 دیدگاه

اهمیت پرستار در منزل برای بیماران پارکینسون

اهمیت پرستار در منزل برای بیماران پارکینسون

پرستار در منزل به بیماران پارکینسون طیف گسترده‌ای از خدمات پزشکی را ارائه می‌دهد. این فرد برای رفع نیازهای جسمی، عاطفی و اجتماعی بیماران اقدامات مختلفی را به انجام می‌رساند که به بیمارانی که در اثر بیماری پارکینسون ناتوان شده‌اند، کمک می‌کند.

بسیاری از بیماران مبتلا به پارکینسون با پیشرفت این بیماری، به مراقبت شبانه‌روزی نیاز دارند. به همین جهت استفاده از خدمات پرستار در منزل یک الزام برای خانواده‌های بیماران به حساب می‌آید. افراد مبتلا به پارکینسون برای انجام کارهای روزانه به کمک نیاز دارند و پرستاران می‌توانند نقش فردی کمک‌کننده برای این افراد داشته باشند.

نیاز به مراقبت‌های تخصصی نیز از دیگر عواملی است که بیماران پارکینسون به آن احتیاج دارند. بنابراین می‌توان دریافت که وجود یک پرستار با تجربه و مهارت کافی در زمینه مراقبت از بیماران پارکینسون از اهمیت بالایی برخوردار است.

به همین جهت در مقاله پیش رو قصد داریم تا برخی از اقدامات مراقبتی پرستار در منزل در رابطه با بیماران مبتلا به پارکینسون را موردبررسی قرار دهیم. همچنین نقش آنها در بهبود کیفیت زندگی بیماران را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.

پرستاران در منزل چه نوع مراقبت هایی از بیماران را ارائه می دهند؟

به طور کلی مراقبت از بیماران پارکینسونی در دو دسته کلی قرار می‌گیرد که عبارتند از مراقبت‌های روزانه و مراقبت‌های تخصصی.

مراقبت‌های روزانه پرستار در منزل به بیمار کمک می‌کند تا بتواند فعالیت‌های روزانه را به آسانی انجام دهد. از طرفی پرستار به بیمار در مراقبت‌های شخصی کمک می‌کند و با نظارت بر فعالیت‌های بیمار از ایمنی او در حالت‌های مختلف اطمینان حاصل می‌کند.

مراقبت‌های تخصصی از بیمار پارکینسون شامل موارد متعددی می‌شود که از جمله آنها می‌توان به خدماتی همچون فیزیوتراپی، تنفس و مواردی از این قبیل اشاره کرد. به منظور ارائه چنین خدماتی لازم است که پرستار از تخصص کافی در زمینه نگهداری از بیماران مبتلا به پارکینسون برخوردار باشد.

نقش پرستار در منزل در نگهداری بیماران مبتلا به پارکینسون چیست؟

پرستار در منزل برای بیمار پارکینسونبیماری پارکینسون علاوه بر مشکلات حرکتی، ممکن است که با علائم دیگری نیز همراه باشد که این علائم عبارتند از:

  • کاهش حس بویایی
  • یبوست
  • حالت ایستادن
  •  لرزش
  •  حرکات آهسته
  •  سفتی بازو، پاها و تنه بدن

با پیشرفت این بیماری ممکن است که علائم دیگری مانند مشکل در بینایی و مکان‌یابی، روان پریشی و علائم حاد دیگر نیز رخ دهند. با توجه به اینکه نشانه‌های بیماری پارکینسون و عوارض مربوط به آن بسیار گسترده هستند، لازم است که پرستار در منزل متخصص برای مراقبت از بیمار به کار گرفته شود.

بیماری پارکینسون معمولاً به کمک روش‌هایی مانند استراحت کافی، ورزش و رژیم غذایی متعادل کنترل می‌شود. از طرفی بیمار روش‌های درمانی همچون کاردرمانی و فیزیوتراپی نیز احتیاج دارد. به همین جهت پرستار در منزل می تواند به بیمار در انجام فرایندهای درمانی کمک کند.

وظایف اصلی پرستار در منزل برای نگهداری بیمار مبتلا به پارکینسون کدام است؟

پرستارانی که وظیفه مراقبت از بیماران مبتلا به پارکینسون را بر عهده دارند، موظفند تا اقدامات مختلفی را برای بهبود وضعیت زندگی بیمار انجام دهند. در ادامه برخی از مهمترین اقدامات آنها را بررسی می‌کنیم:

کمک به آراستگی بیمار

به دلیل اینکه بیماران مبتلا به پارکینسون ممکن است که با عوارضی همچون سفتی دست و بازوها مواجه شوند، لازم است که پرستار در منزل به آنها برای انجام کارهای روزانه مانند مسواک زدن، اصلاح صورت و مواردی از این قبیل کمک کنند.

حمام کردن

به منظور امنیت و راحتی بیمار بهتر است که پرستار از دوش‌های سیار استفاده کند. به طور کلی توصیه می‌شود که از وان حمام برای چنین بیمارانی استفاده نشود. در بسیاری از مواقع بیماری پارکینسون سبب بروز شوره سر می‌شود. به همین منظور بهتر است که پرستار از شامپوهای حاوی زغال یا اسید سالیسیلیک استفاده کند.

رژیم غذایی بیمار

یکی از اصلی‌ترین وظایف پرستار در منزل برنامه‌ریزی برای غذای بیمار است. در رژیم غذایی بیمار باید مواد فیبری از جمله غلات کامل، غلات سبوس، میوه و سبزیجات وجود داشته باشد. وجود سبزیجات در رژیم غذایی به کاهش یبوست کمک می‌کند.

برای جلوگیری از پوکی استخوان بهتر است که بیمار سه مرتبه در روز، ماده غذایی سرشار از کلسیم میل کند. به دلیل اینکه در بیماران مبتلا به پارکینسون احتمال سقوط و شکستگی استخوان ها وجود دارد، مصرف غذاهای لبنی از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین در صورتی که بیمار در بلعیدن غذا با مشکل مواجه است، بهتر است که غذاهای مرطوب و نرم برای او آماده شود.

مصرف داروها

از دیگر وظایف پرستار در منزل این است که داروها تجویزشده برای بیمار مبتلا به پارکینسون را در زمان‌های مشخص، به او بدهد. همچنین لازم است که پرستار در مورد عوارض جانبی داروهای تجویزشده برای بیمار آگاهی داشته باشد و هشدارهای لازم را به بیمار انتقال دهد.

در نهایت باید بگوییم کمک گرفتن از یک پرستار در منزل برای بیماران مبتلا به پارکینسون مزایای بسیاری، هم برای بیمار و هم برای خانواده او دارد. پرستار در منزل در کلیه فعالیت‌های روزانه بیمار به او کمک می‌کند و از طرفی این فرد با گوش کردن به صحبت‌ها و نگرانی‌های بیمار، به بیمار انگیزه می‌دهد و بیمار را تشویق می‌کند تا به پروسه درمانی خود ادامه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به مقالات