بازگشت به مقالات

اشتراک گذاری پست

ارسال شده توسط: تیک طب Tickteb دسته‌بندی: پرستاری, مقالات دیدگاه: 0 دیدگاه

چرا به پرستار در منزل احتیاج داریم؟

چرا به پرستار در منزل احتیاج داریم؟

خدمات پرستاری در منزل به سه گروه تعلق می‌گیرد: سالمندان، کودکان و بیماران. هر سه گروه، از افراد آسیب‌پذیری تشکیل شده‌اند که بنا به دلایل خاص نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند. در دنیای مدرن و سرعتی امروز ممکن است شما وقت کافی برای رسیدگی مناسب از سالمند، کودک یا بیمار خود را نداشته باشید، علاوه بر این ممکن است شما وقت کافی داشت باشید اما توان و مهارت لازم را نداشته باشید. در هر دو حالت شما نیاز به این دارید که از خدمات پرستاری متخصصان و افراد مهارت‌دیده به عنوان پرستار در منزل استفاده کنید و بخشی از بار سنگین مسئولیت نگهداری را از روی دوش خود بردارید تا هم آرامش خیال خودتان فراهم شود و هم سالمند یا کودک یا بیمارتان از خدمات بهتری برخوردار شود.

 

پرستار سالمند

پرستار سالمند چه وظایفی به عهده دارد؟

اگر شما زندگی با والدین سالمند خود را تجربه کرده‌اید و یا در نزدیکی خود پدربزرگ یا مادربزرگ سالمند دارید می‌دانید که با سالمندتر شدن والدین، روحیه آن‌ها نیز حساس‌تر می‌شود. والدین ما با پیر شدن قدرت و تسلط خود را بر اوضاع از دست می‌دهند و به اطرافیان خود نیازمند می‌شود. این احساس ضعف و نیاز می‌تواند آن‌ها را بسیار حساس، زودرنج و یا حتی خشمگین کند. این شرایط ممکن است رابطه شما و والدینتان را بسیار شکننده سازد. آن‌ها نیاز به کمک دارند اما این کمک را ممکن است از شما نپذیرند برای آن که نسبت به فرزندان و نزدیکان خود احساس معذوریت می‌کنند. از طرف دیگر استرس‌ها و نگرانی‌های مراقبت از سالمندتان ممکن است برای شما تبدیل به دغدغه‌ای اساسی شود و شما را نیز حساس و نگران و عصبی کند. به این ترتیب شما توان برقراری تعادل بین کار و تفریح و نگهداری از والدینتان را از دست می‌دهید و با نیاز روز افزون آن‌ها به شما، شما هم به طور روزافزون از کار و زندگی خود می‌افتید. حال اگر شما امور درمانی و مراقبتی سالمند خود را به پرستار در منزل بسپارید و این کار را به شکلی انجام دهید که سالمند شما احساس سرباربودن بر زندگی شما را نکند، هم شما می‌توانید با خیال آسوده زندگی‌تان را مدیریت کنید، هم سالمندتان بدون نگرانی یا معذب شدن از خدماتی که به او ارائه می‌شود بهره‌مند می‌شود. در این حالت رابطه بین شما و سالمندتان لذت‌بخش‌تر می‌شود و شما می‌توانید با روانی آسوده از حضور او در کنارتان لذت ببرید.

 

پرستار در منزل

پرستار سالمند چه خدماتی را به ما ارائه می‌دهد؟

پرستار سالمندان در حالت کلی به چند صورت خدمات پرستاری خود را در منزل ارائه می‌دهند: مراقبت روزانه، مراقبت شبانه، مراقبت شبانه‌روزی و مراقبت در مدت زمان محدود و معین. در هرکدام از اشکال مختلفی که ذکر شده با توجه به نیاز شما و سالمندتان خدماتی در پنج گروه به شما و سالمندتان ارائه می‌شود: خدمات مربوط به بهداشت، خدمات مربوط به سلامت جسمی، خدمات مربوط به سلامت روحی و روانی، خدمات مربوط به تغذیه، خدمات مروبوط به محل زندگی سالمند. چند نمونه از خدمات یک پرستار در منزل را در اینجا ذکر می‌کنیم:

مراقبت و نگهداری از سالمند

دارودهی به سالمند و پیگیری نکات مربوط به درمان سالمند

کمک به فعالیت و گردش و پیاده‌روی سالمند

پر کردن زمان‌های فراغت سالمند

تغذیه سالمند

فراهم کردن رفاه و آسایش و نظافت محیط زندگی سالمند

رسیدگی به نظافت سالمند

چرا به پرستار کودک نیاز داریم؟

زندگی پر مشغله امروزی و والدینی که ساعات زیادی را سر کار به سر می‌برند باعث می‌شود کودکان زمان زیادی را دور از والدین خود سپری کنند. این شیوه زندگی حضور پرستار در منزل برای کودک را بیش از پیش لازم و ضروری می‌کند. اما موارد دیگری هم هستند که در آن‌ها با وجود حضور والدین در خانه نیاز به حضور یک پرستار متخصص کودک هم احساس می‌شود. از جمله مراقبت از کودکان با رفتارشناسی خاص. پرستار کودک شغلی بسیار حساس و مهم دارد. او باید رفتار با کودک و والدین را به خوبی بشناسد و به عنوان یک پل ارتباطی بین کودک و والدینش نقش مهمی را ایفا کند. گاهی اوقات کودک زمانی به مراتب بیشتر از آنچه با والدین خود سپری می‌کند با پرستارش می‌گذاراند، پس تربیت او بیش از خانواده به پرستارش مربوط می‌شود. پرستاری کودک شاید در ظاهر از دیگر انواع پرستاری در منزل راحت‌تر به نظر برسد ولی در واقع بسیار سخت‌تر است به این دلیل که کودکان معمولاً در هر سنی هم که باشند نمی‌توانند نیاز خود را به دیگران توضیح دهند. به همین دلیل دچار زودرنجی، خشم یا انزوا می‌شوند. پرستار کودک باید رفتارشناسی کودکان را بلد باشد و از خلال رفتار آن‌ها پی به درونیاتشان ببرد.

از پرستار کودک چه انتظاراتی داشته باشیم؟

پرستار منزل کودک بنا به نیاز شما و کودکتان خدمات متفاوتی را ارائه می‌دهد. ولی در کل خدمات این گروه از پرستاران هم مانند پرستاران سالمند در پنج گروه بهداشتی، تغذیه، سلامت جسمی، سلامت روانی و حفظ شرایط بهینه محیط زندگی خلاصه می‌شود. حال ممکن است نیاز به رسیدگی به سلامت جسمی در مورد کودک کمتر و رسیدگی به سلامت روانی و انجام کارهایی مثل کتاب‌خواندن یا بازی با کودک بیشتر باشد.

 

چه بیمارانی به پرستار در منزل احتیاج دارند؟

بیمارانی که از بیمارستان ترخیص می‌شوند و یا به دلایل مختلف امکان بستری آن‌ها در بیمارستان وجود ندارد ولی نیاز به خدمات تخصصی پرستاری یا مراقبتی دارند باید از پرستار در منزل کمک بگیرند. خدماتی مانند: تزریقات، تعویض پانسمان، نمونه‌گیری، سرم‌تراپی، سونداژ و…. در بیشتر اوقات خدمات درمانی و مراقبتی این بیماران یا از عهده دیگر اعضای خانواده خارج است یا برای آن‌ها طاقت‌فرسا است. علاوه بر این پرستار در منزل برای مواجهه با موقعیت‌های خاص و اورژانسی آموزش دیده است و می‌تواند بهترین عملکرد را در لحظات بحرانی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به مقالات