بازگشت به مقالات

اشتراک گذاری پست

ارسال شده توسط: تیک طب Tickteb دسته‌بندی: مقالات دیدگاه: 0 دیدگاه

چرا آلرژی می‌گیریم؟

کوتاه‌ترین تعریف که می‌توان برای این بیماری ارائه داد عبارت است از واکنش ایمنی نسبت به ورود هرگونه ماده خارجی که بدن آن را به عنوان یک جسم خارجی را تلقی کند. این واکنش از یک حالت خفیف توأم با علائمی نظیر عطسه، سرفه، خارش و کهیر تا یک وضعیت سیستمیک  همراه با زجر تنفسی علائم گوارشی و شوک متغیر است برای ایجاد بیماری های آلرژیک مهمترین شرط، حساس شدن فرد مستعد نسبت به آلرژن اختصاصی است و این حساس شدن می‌تواند در هر برهه زندگی رخ دهد؛ ولی شایعترین دوره آن کودکی و اوایل نوجوانی است. آلرژی برخلاف عنوان ساده اش از خطرناک ترین بیماری ها محسوب می شود. چرا که می تواند با ایجاد شوک آنافیلاکسی سیستمیک ظرف مدت کوتاهی سبب مرگ شخص شود و به همین دلیل هم امروزه بیشتر تلاش محققان بر این استوار است که از راه های مختلف واکنش های حساسیت را شناسایی کرده و با استفاده از روش‌های مختلف از بروز عوارض آن ممانعت به عمل آورند.

 چرا دچار آلرژی می شویم ؟

در بدن ما سلول‌های ایمنی خاصی به نام ماست سل وجود دارند. این سلول ها مهمترین نقش را در ایجاد آلرژی ایفا می کنند. گرچه سایر سلول های ایمنی هم می‌توانند در انجام این واکنش نقش داشته باشند. کار این سلول ها ترشح هیستامین است. هیستامین یکی از موادی است که با تجمع در بخش‌های مختلف بدن سلول های آن نواحی را تحریک می کند و سبب  فعال شدن سایر سلول های ایمنی نظیر گلبولهای سفید و ماکروفاژها می شود. وقتی شما خود را در معرض یک نوع ماده آلرژن مثل گل به گرده گیاهان قرار می دهید پس از مدت کوتاهی ماده مورد نظر توسط سلولهای ماکروفاژی که در سراسر بدن وجود دارند دستخوش تغییراتی می‌شود. این تغییرات ماسل ها را تحت تاثیر قرار می دهد و منجر به ایجاد واکنش هایی برای مقابله با این ماده خارجی در بدن می شود.

 با وجود پیشرفت علم شواهد قانع کننده مبنی بر تأثیر سن، جنس، نژاد، شغل و موقعیت جغرافیایی بر استعداد آلرژن انسان ها وجود ندارد، اما خوب طبیعتاً بر اساس تجربه اثبات شده برخی مواد بیش از بقیه در وقوع چنین فرآیندهایی نقش دارند.

 علائم آلرژی چیست؟

 نظر زمان تفاوت زیادی بین اشخاص مختلف وجود دارد اما اصلی‌ترین راه تشخیص وقوع واکنش درد چند ثانیه تا چند دقیقه پس از تماس است. انسداد و گرفتگی راه‌های هوایی فوقانی و تحتانی، خشونت صدا، احساس حضور توده در گلو و تنگی نفس از شایع ترین علایم به شمار می‌روند.

 یکی دیگر از نشانه‌های مشخص آلرژی پیدایش لکه‌های جلدی کهیری است با حدود مشخص، حاشیه قرمز برآمده و مرکز رنگ پریده گاهی چند لکه قرمز به هم متصل شده و کهیرهای غول‌آسا به وجود می‌آورند که در نظر شخص بسیار ترسناک است  اما چنین لکه‌هایی به ندرت بیش از ۴۸ ساعت دوام می‌آورند.

 اگر واکنش کهیر مربوط به بافت‌های عمقی بدن باشد آنژیوادم نامیده می‌شود.

 چگونه می‌شود انرژی را تشخیص داد و آیا راه درمانی دارد؟

قطعاً دیدن علائم ظاهری فرد پس از مواجه شدن با ماده حساسیت‌زا یکی از بهترین راه‌های تشخیص بیماری است. شناسایی شخصی که دچار آلرژی شده بسیار ضروری است چرا که ممکن است مرگ از چند دقیقه تا چند ساعت پس از بروز اولین نشانه ها رخ دهد. البته وقتی می‌گوییم مرگ منظور در مواردحاد و شدید بیماری است. در خیلی از افراد واکنش‌های آلرژی به دفعات مختلف روی می دهد و چندان مشکلی ایجاد نمی‌کند این نوع حساسیت، اصطلاحاً آلرژی فصلی نامیده می شود و پس از مدت کوتاهی برطرف می‌شود. مهمترین اصلی که باید درباره آلرژی در نظر گرفت پیشگیری است، تا درمان. اجتناب از تماس با آلرژن بهترین راه کنترل آلرژی محسوب می‌شود. از دیگر اقداماتی که ضروری بنظر می رسد عبارتند از:

عدم تماس با حیوانات خانگی

 استفاده از وسایل تهویه هوا برای به حداقل رساندن غلظت گردهای هوایی.

 از بین بردن سوسک‌های خانگی

 استفاده از روکش‌های پلاستیکی برای تشک و بالش و غیره

________________________________________________

بیشتر بخوانید:

۶ علامت سکته مغزی

درون گرایی در بیماران اوتیسم 

راهکار های مقابله با بدخوابی

تغذیه در فشار خون

تاثیر دروغ بر وضعیت سلامت

فواید مصرف سبزیجات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به مقالات