بازگشت به مقالات

اشتراک گذاری پست

ارسال شده توسط: تیک طب Tickteb دسته‌بندی: مقالات دیدگاه: 0 دیدگاه

تشخیص و پیشگیری از سکته مغزی

تشخیص و پیشگیری از سکته مغزی

 وقتی فرد با علائم و نشانه های سکته مغزی به بخش اورژانس مراجعه می‌کند در ابتدا باید نوع سکته مغزی را مشخص کرد دو نوع سکته مغزی اصلی وجود دارد که روش های درمان شان متفاوت است. پزشکان می توانند از عکسبرداری اورژانسی برای شناسایی نوع سکته مغزی – مسدود شدن یا منفجر شدن رگ خونی -استفاده کنند. نتایج آزمایش های اضافی محل خونریزی درون مغز را مشخص می کند.

 سکته مغزی ایسکمیک

متداول ترین نوع سکته مغزی، ایسکمیک نام دارد. تقریبا از هر ده سکته مغزی نه مورد در این گروه قرار می‌گیرند. عامل بروز سکته مغزی، لخته خونی است که در رگ درون مغز ایجاد شده است. لخته خون ممکن است در نقطه ای خاص ایجاد شده و یا  از سایر نقاط بدن به مغز رسیده باشد.

 سکته مغزی هموراژیک

 سکته مغزی هموراژیک بسیار نادر و مرگبار است و وقتی بروز می‌کند که یک رگ خونی ضعیف پاره شود. در نتیجه خونریزی شدید  درون مغز ایجاد می شود که متوقف کردنش بسیار دشوار است.

سکته مغزی کوتاه (TIA)

حمله ایسکمیک گذارا را اغلب سکته مغزی کوتاه می نامند. لخته خون قسمتی از مغز را به طور موقت از کار می‌اندازد و علائمی شبیه سکته مغزی نمایان می شود. وقتی جریان خون دوباره برقرار می شود علائم و نشانه های سکته مغزی از میان می روند. سکته مغزی کوتاه نشان دهنده آن است که سکته مغزی اصلی به زودی به وقوع می‌پیوندد. اگر فکر می کنید سکته مغزی کوتاه را پشت سر گذاشته اید باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید تا احتمال بروز سکته مغزی اصلی را به حداقل برساند.

 علت بروز سکته مغزی چیست؟

 یکی از علل متداول سکته مغزی ضخیم و سخت شدن دیواره رگ‌های خونی است. پلاکت‌های ساخته شده از چربی کلسیم و کلسترول، انعطاف رگ‌های خونی را از میان می برند. لخته خون ممکن است سبب مسدود شدن رگ خونی غیرقابل انعطاف بروز سکته مغزی ایسکمیک شود. عامل اصلی سکته مغزی هموراژیک در اکثر موارد عدم درمان فشار خون بالا است که سبب انفجار رگ خونی ضعیف می‌شود.

 عوامل خطرزا

بیماری های مزمن: بیماری های مزمن سبب افزایش احتمال بروز سکته مغزی می شوند. بیماری‌های مزمن عبارتند از فشارخون بالا کلسترول بالا دیابت چاقی کنترل و درمان بیماری های فوق احتمال بروز سکته مغزی را به شدت کاهش می دهد.

عادات و رفتارها 

 رفتارهای نامناسب و خطرزایی که احتمال بروز سکته مغزی را به شدت افزایش می دهند دود کردن سیگار ورزش نکردن، مصرف الکل هستند.

 تغذیه نامناسب:  پیروی کردن از رژیم غذایی نامناسب می‌تواند خطر بروز سکته مغزی را افزایش دهد. مصرف بیش از حد چربی و کلسترول باعث ضخیم شدن رگهای خونی می شود. مصرف بیش از اندازه نمک ممکن است سبب بروز بیماری فشار خون شود و مصرف بیش از اندازه کالری سبب بروز اضافه وزن و چاقی می‌شود. با پیروی کردن از رژیم غذایی حاوی سبزیجات میوه و غلات و ماهی می توان از بروز سکته مغزی جلوگیری کرد.

عوامل خطرزائی که در کنترل شما نیست

برخی از عوامل خطرزا مانند کهنسالی و وجود سابقه سکته در خانواده که در بروز سکته مغزی موثرند خارج از کنترل انسان قرار دارند. جنسیت نقش مهمی ایفا می‌کند. سکته مغزی مردان را بیشتر از زنان تهدید می‌کند با این وجود زنان در اکثر مواردی که سکته مغزی بروز می‌کنند جانشان را از دست می‌دهند.

 درمان اورژانسی سکته مغزی

 برای سکته مغزی ایسکمیک درمان اورژانس تجویز داروی ضد لخته خون است. داروهای از میان برنده لخته خون زمانی موثر است که حداکثر سه ساعت پس از بروز سکته مغزی تجویز و مصرف شوند مدیریت سکته مغزی خونریزی دهنده بسیار دشوار است و درمان ها عبارتند از کنترل فشار خون بالا، خونریزی و تورم مغز.

 سکته مغزی و صدمات بلندمدت

میزان صدمات وارده به افراد و از دست رفتن توانایی آنها به شدت سکته مغزی و سرعت عمل در درمان بستگی دارد. نوع صدمه و آسیب دیدن بستگی به میزان آسیب به مغز دارد. مشکلات متداول پس از بروز سکته مغزی عبارتند از : بی حس شدن  و از کار افتادن دست ها و پاها، از میان رفتن توانایی راه رفتن، از میان رفتن دید چشم، از میان رفتن توانایی بلع غذا، ناتوانی در سخن گفتن و برقراری ارتباطات.

صدمات می‌توانند دائمی و ماندگار باشند اما تعدادی از افراد می توانند بسیاری از توانایی هایشان را بازیابند.

توانبخشی سکته مغزی

توانبخشی محور درمان عوارض سکته مغزی است گفتاردرمانگران می‌تواند به افراد برای بدست آوردن مهارت هایشان و مواجه شدن با ناتوانی ها کمک کنند. نتیجه گفتار درمانی در هر بیمار متفاوت است. برای افرادی که توانایی سخن گفتن را از دست داده اند یا در بلع غذا مشکل دارند، گفتار در مانگری ضروری است. ناتوان شدن عضلات و از میان رفتن تعادل بدن از جمله متداولترین عوارض سکته مغزی است. چنین عوارضی می‌توانند توانایی راه رفتن را از بیماران بگیرند و در فعالیت‌های روزانه شان خلل ایجاد کنند توانبخشی فیزیکی روش موثری است برای به دست آوردن تعادل و هماهنگی عضلات بدن.

می‌توان علایم و نشانه های افسردگی را در بازماندگان سکته مغز شناسایی و درمان نمود.اغلب بازماندگان سکته مغزی از احساساتی مثل ترس، خشم، اضطراب و اندوه رنج می‌برند. روانشناس یا مشاور می تواند از استراتژی های گوناگون برای مقابله با این احساسات استفاده کند.

پیشگیری کردن از بروز سکته مغزی

افرادی که بازمانده سکته مغزی هستند برای پیشگیری از بروز دوباره سکته مغزی باید موارد زیر را رعایت کنند: پرهیز از دخانیات  و ورزش، کنترل فشارخون،پرهیز از مصرف الکل، کاهش مصرف نمک، مصرف مواد غذایی سالم مانند: ماهی، سبزیجات و غلات.

پزشکان برای افرادی که احتمال دارد سکته مغزی کنند، دارو تجویز می‌کنند تا احتمال بروز سکته را کاهش دهند. داروهای ضد لخته خون مثل آسپرین، پلاکتهای خون را حفظ می‌کنند که سبب ایجاد لخته می شود. داروهای ضد لخته خون مانند وارفارین برای بازماندگان سکته مغزی و تجویز می‌شوند تا به بیداری بخش خاموش مغزشان کمک کنند. افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند باید برای درمان این بیماری به پزشک مراجعه کنند.

 پیشگیری کردن از سکته مغزی با جراحی

 در برخی از مواردسکته مغزی در نتیجه تنگ شدن شریان کاروتید ایجاد می شود پزشکان افرادی را که سکته مغزی خفیف و زودگذر کرده‌اند و جراحی می‌کنند و پلاکت‌ها را از دیوار این شریان پاک می‌کنند. در برخی موارد پزشکان برای باز کردن شریان کاروتید از آنژیوپلاستی برای قرار دادن بالون و استند استفاده می‌کنند.

 زندگی پس از سکته مغزی

بیش از نیمی از افراد سکته مغزی کردن توانایی‌های خود را باز می‌آورد که کسانی که به اندازه کافی داروهای ضدلخته خون مصرف می‌کنند، ممکن است به طور کامل بهبود یابند و کسانی که دچار ناتوانی شده‌اند یاد می‌گیرند مستقل باشند.

_________________________________________________________

بیشتر بخوانید:

۶ علامت سکته مغزی

درون گرایی در بیماران اوتیسم 

راهکار های مقابله با بدخوابی

تغذیه در فشار خون

تاثیر دروغ بر وضعیت سلامت

فواید مصرف سبزیجات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به مقالات