بازگشت به مقالات

اشتراک گذاری پست

ارسال شده توسط: تیک طب Tickteb دسته‌بندی: مراقبتی, مقالات دیدگاه: 0 دیدگاه

مراقبت‌های ضروری پس از جراحی لوزه

مراقبت های ضروری بعد از جراحی لوزه

برداشتن لوزه های حلقی را عمل جراحی لوزه می نامند. لوزه ها در دو طرف دهان قرار دارند و در صورت عفونت ملتهب و دردناک می شوند که اگر با درمان دارویی بهبود نیابند و همچنان متورم باقی بمانند باعث مشکلات برای کودک خواهند شد و وقفه تنفسی در خواب به وجود می‌آورند. جراحی لوزه شایع ترین عمل جراحی است که برای کودکان انجام می شود. جهت عمل جراحی لوزه فرزندتان به نکات زیر توجه نمایید:

قبل از عمل جراحی باید حداقل ۶ ساعت به طور کامل ناشتا باشید.

 در ۲۴ ساعت اول بعد از عمل جراحی لوزه ممکن است فرزند شما حالت تهوع استفراغ احساس سوزش گلو هنگام خوردن غذا تا دو هفته را داشته باشد.

  1. پس از عمل جراحی لوزه و به هوش آمدن فرزندتان با اجازه پرستار در بخش ۲۴ ساعت اول مایعات سرد و صاف مثل آب سرد، نوشیدنی های بدون کافئین و گاز ژله و آب میوه را به او بخورانید.
  2. از دادن مایعاتی که رنگ قرمز دارند خودداری کنید زیرا در صورت استفراغ و خون اشتباه می شوند.
  3. بعد از عمل لوزه احتمال خونریزی وجود دارد لذا علاوه بر توجه به پرستاری والدین نیز باید مراقب بوده و در صورت مشاهده خونریزی از دهان و بینی و یا استفراغ خونی سریعاً پرستار یا پزشک را در جریان بگذارند.
  4. تب مختصر و درد گوش و گلو به دنبال عمل لوزه در ۲۴ ساعت اول امری طبیعی است و برای کنترل آن استفاده از شربت استامینوفن توصیه می‌شود
  5. به هیچ وجه از آسپیرین استفاده نشود
  6.   از مسکن ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از خوردن غذا استفاده نمایید.
  7. گوشها و گلو اثر مشترک دارند بنابراین در کودکان عمل شده گوش درد شایع است. درد گوش ممکن است چند روز ادامه داشته باشد که با استامینوفن کنترل می گردد.۲۴ ساعت پس از جراحی لوزه در صورتی که حالت تهوع از بین رفته باشد می توان غذاهای نرم مثل بستنی، شیر، ماست و شیر برنج را شروع کرد.
  8. بهتر است از مصرف غذاهای تند، شور، ترش و گرم خودداری نمایید. مثلا پرتقال باعث سوزش گلو خواهد شد.
  9.  در مواقع نوشیدن مایعات به هیچ وجه ازنی استفاده نشود.

از روز دوم به بعد میتواند غذاهای نرم دیگر مثل نیمروز فرنی پوره سیب زمینی استفاده شود که این رژیم غذایی تا دو هفته ادامه می‌یابد.

  1. از سرفه و فین کردن جلوگیری کنید چون باعث تحریک گلو می شود.
  2. از تماس فرزندتان با افراد بیمار جلوگیری نمایید. یکی دو روز بعد از عمل لوزه به تدریج غشای سفید رنگی در محل عمل تشکیل می شود که مربوط به فعالیت های ترمیمی مخاط دهان است و عفونت نبوده و احتیاج به مصرف آنتی بیوتیک نیست.
  3. فردی که عمل لوزه انجام داده است لازم است حداقل یک هفته در منزل استراحت داشته باشد ورزش و از ورزش های جسمی خودداری کند، لذا در هفته اول بعد از عمل فرزند خود را تشویق به بازی‌های آرام مثل خواندن کتاب، بازی های ویدیویی و تماشای تلویزیون نمایید و از ورزش و دویدن تا دو هفته بعد از عمل جراحی جلوگیری کنید.
  4. بهبودی کامل حدود دو هفته طول می‌کشد در این مدت مرطوب نگه داشتن گلو مهم است. برای انجام این امر کودک خود را تشویق کنید مایعات صاف شده و خنک بنوشد.

علائم خطر پس از جراحی لوزه

  • در صورت بروز علائم و نشانه های زیر با پزشک خود تماس بگیرید:
  • استفراغ خونی (خون روشن)
  • خون دماغ شدن
  • استفراغ ۲۴ ساعت پس از جراحی
  • درد غیرقابل کنترل با مسکن
  • علائم کم آب شدن مثل لبهای خشک دهان و چسبنده، چشمان گود افتاده، کم ادراری برای بیش از ۸ ساعت
  • تب بالا تر از ۳۸.۳ درجه سانتیگراد

____________________________________________________________

بیشتر بخوانید:

۶ علامت سکته مغزی

درون گرایی در بیماران اوتیسم 

راهکار های مقابله با بدخوابی

تغذیه در فشار خون

تاثیر دروغ بر وضعیت سلامت

فواید مصرف سبزیجات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به مقالات