بازگشت به مقالات

اشتراک گذاری پست

ارسال شده توسط: تیک طب Tickteb دسته‌بندی: پرستاری, تزریقات دیدگاه: یک دیدگاه

تزریقات زیر جلدی در منزل

همانطور که قبلا هم گفتیم، امکان انجام دو نوع از تزریقات زیر جلدی و عضلانی در منزل توسط یک فرد عادی برای تزریق به خود یا به یک دوست نزدیک یا عضوی از خانواده، وجود دارد. البته باز هم تاکید می‌کنیم، پس از آموزش‌های لازم و رسیدن به تسلط کافی. پرستاران و پزشکان شرکت تیک طب می‌توانند با حضور در منزل شما این امکان را برای شما فراهم کنند.
شما می‌توانید ضمن دریافت خدمات از این متخصصان در چند جلسه، آموزش‌های لازم را هم ببینید تا در آینده خودتان امکان انجام این دو نوع تزریق را در منزل برای بیمار خود داشته باشید. در زیر به نکات لازم در این مورد اشاره شده است.
این دستورالعمل‌ها می‌توانند در حین و پس از دریافت آموزش، بسیار به شما کمک کنند. اما به عنوان نکته آخر تاکید می‌کنیم که تزریقات تخصصی در منزل مانند تزریق داخل وریدی، داخل پوستی و غیره را به عهده پرستاران و پزشکان تیک طب بگذارید و خودسرانه اقدام نکنید. گاهی اوقات بازگشت به عقب ممکن نیست.
انجام تزریقات زیر جلدی در منزل
مراحل لازم برای انجام تزریقات زیر جلدی (به خصوص برای بیماران دیابتی که به تزریق روزانه انسولین نیاز دارند) به ترتیب به شرح زیر است:

– محل تزریق را براساس دستورالعمل پزشک خود تعیین کنید.
در تزریق زیر جلدی (SQ) در واقع تزریق به لایه چربی زیر پوست انجام می‌شود. تزریق SQ برای داروهای خاص و برای دوزهایی که معمولاً مقادیر کمی هستند، ضروری است. یک از محل‌هایی که برای تزریق زیر جلدی مفید است شکم است.
ناحیه‌ای را زیر کمر و بالاتر از استخوان لگن و حدود پنج سانتی متر دورتر از ناف، انتخاب کنید. از تزریق در محل ناف خودداری کنید. تزریق SQ می‌تواند در ناحیه ران، در نیمه راه بین زانو و باسن و کمی متمایل به پهلو انجام شود، تا زمانی که بتوانید یک یا دو سانتی متر از پوست را بکشید. کمر محل مناسبی برای تزریق SQ است.
ناحیه بالای باسن، زیر کمر و نیمه راه بین ستون فقرات و پهلو را هدف بگیرید. قسمت فوقانی بازو یک محل قابل استفاده است تا زمانی که بتوانید دو یا پنج سانتی متر از پوست را بکشید. از قسمت فوقانی بازو که در وسط بین آرنج و شانه قرار دارد استفاده کنید. تزریق جایگزین در محل‌های مختلف، به جلوگیری از کبودی و آسیب‌دیدگی پوست کمک می‌کند. همچنین می‌توانید با جابه جایی‌های کوچک در همان ناحیه، تزریقات متعددی انجام دهید.
تزریقات در منزل
– محل تزریق را استریل کنید.
پوست و اطراف آن را با مالیدن پنبه الکلی تمیز کنید. اجازه دهید الکل قبل از تزریق خشک شود که بیش از یک یا دو دقیقه طول نمی‌کشد. قبل از تزریق، محل پاک شده را با دست یا هر ماده دیگری لمس نکنید. مطمان شوید که داروی مناسب و محل تزریق مناسبی را برای تزریق آماده کرده‌اید. سرنگ را با دست غالب خود نگه دارید و پوشش سرسوزن را با دست دیگر خود خارج کنید و با همان دست پوست محل تزریق را بکشید.

– زاویه ورود خود برای تزریق را تعیین کنید.
بسته به میزان پوستی که می‌توانید بکشید، می‌توانید سرسوزن را با زاویه ۴۵ درجه یا ۹۰ درجه وارد کنید. اگر فقط می‌توانید حدود ۲.۵ سانتی متر از پوست را بکشید، از زاویه ۴۵ درجه استفاده کنید. اگر می‌توانید پنج سانتی متر از پوست را بکشید، سپس سوزن را با زاویه ۹۰ درجه وارد کنید. سرنگ را محکم بگیرید و از حرکات سریع مچ دست خود استفاده کنید تا بتوانید پوست را با سرسوزن سوراخ کنید. سرسوزن را به سرعت و با دقت در زاویه مشخص با دست غالب خود در حالی که پوست خود را با دست دیگر می‌کشید، وارد کنید. وارد کردن سریع سوزن به جلوگیری از تنش بیمار کمک می‌کند.
آسپیراسیون برای تزریق SQ ضروری نیست. مگر اینکه در حال اعمال رقیق‌کننده خون مانند سدیم آنوکساپارین باشید. برای آسپیراسیون، پیستون را کمی عقب بکشید و وجود خون در سرنگ را بررسی کنید. اگر خون وجود دارد، پس سرسوزن را بیرون کشیده و برای تزریق دوباره نقطه متفاوتی پیدا کنید. اگر خونی یافت نشد، ادامه دهید.

– دارو را به بیمار تزریق کنید.
پیستون را فشار دهید تا تمام مایع دارو تخلیه شود. بر روی پوست بالای محل تزریق فشار وارد کرده و از یک حرکت سریع و دقیق برای بیرون کشیدن سرسوزن در همان زاویه‌ای که تزریق انجام شده است، استفاده کنید. کل فرایند لازم نیست بیش از پنج یا ده ثانیه طول بکشد. تمام لوازم استفاده شده را در یک ظرف دفع پسماند بریزید.
تزریق انسولین
– تزریق روزانه انسولین.
تزریق انسولین به صورت SQ انجام می‌شود، اما به سرنگ متفاوتی نیاز دارد. استفاده از یک سرنگ معمولی می‌تواند باعث بروز خطاهای جدی در تعیین دوز روزانه انسولین شود. سرنگ انسولین به جای سی سی یا میلی لیتر به صورت واحدها درجه‌بندی شده است. بنابراین بسیار مهم است که هنگام تزریق انسولین حتما از یک سرنگ انسولین استفاده کنید. حفظ و نگهداری درست محل‌های مختلف تزریق انسولین باید مورد توجه شما باشد.

مطالب پیشنهادی : توجه به ایمنی پس از انجام تزریقات در منزل

1 دیدگاه

  • نگین پاسخ

    سلام
    من تالاسمی ماژور هستم‌و هرشب تزریق زیرجلدی دسفرال انجام میدم
    محل تزریق به شدت دردناک و حالت بمبه داره
    جای تزریق رو هم تغییر دادم ولی هرجا تزریق میکنم بعد مدتی همون وضعیت بمبه و دردناک شدن رو پیدا میکنه
    کمپرس گرم تا حدی کمک کرده ولی مشکل حل نمیشه
    راهنمایی کنید لطفا

    1400/03/13 در 11:48 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به مقالات